Demontovateľné chvostové plochy.

Počas rekonštrukcie modelu hydroplánu som uvažoval o úprave chvostových kormidiel na demontovateľné – dôvod, často poškodené pri preprave na letisko. Keďže som sa už pri stavbe historického vetroňa pokúsil o výrobu takýchto chvostových plôch, tak som si povedal že to vyskúšam aj na niečom inom.

Demontoval som prilepené chvostové plochy z laminátového trupu, strhol som starý poťah, prebrúsil balzovú kostru a kedže výškovka bola poškodená vyrobil som novú. Zlícoval som smerové a výškové kormidlo, nastavil uhly, zaistil som špendlíkami a pomocou vŕtačky a 2 mm vrtáka som zvŕtal obidva diely. Prečo 2 mm vrták? Pre zaistenie som pôvodne uvažoval použiť 2 mm bambusové kolíky, s tým že SOP bude pripevnená na pevno k VOP ako u predchádzajúceho modelu. Po pripevnení na trup ma napadlo vyrobiť systém uchytenia, aký sa používa na upevnenie poličky na stenu – diera s drážkou, a nasúvať celý komplet. Pripravil som si plastové skrutky o priemere 3 mm (s dôvodu hrúbky SOP 5 mm) a plastové matice. Matice boli široké a musel by som ich upravovať preto som sa rozhodol nahradiť matice preglejkou, ktorú som nalepil na spodnú časť SOP a narezal závit M3 pre dve skrutky. Na skrutky som nasunul odrezky s bowdenu o vnútornom priemere 3mm a dĺžke podľa hĺbky zapustenia do trupu – hrúbky steny, hrúbky VOP a hrúbky základného nosníka SOP až po preglejku. Trubičky ktoré sme nasunuli na skrutky prilepíme do SOP po potiahnutí fóliou. Do trupu som vyvŕtal otvor podľa priemeru hlavičky plastovej skrutky, vyrobil drážku o šírke plastovej trubičky nasunutej na skrutku a dĺžke odpovedajúcej maximálnemu zasunutiu VOP na trup. Poskladal som celý komplet SOP a VOP , nasunul do vyrezaných zárezov a vyskúšal pevnosť. V prípade že sa komplet hýbe vyberieme ho von, vyskrutkujeme plastové skrutky a skrátime trubičky - pribrúsením. Tento postup opakujeme až nám chvostové plochy sedia na celej ploche trupu rovnomerne a nie je cítiť voľný pohyb do strany.  V prípade že by niekto nebol spokojný s uchytením pomocou plastových skrutiek, môže použiť aj kovové. Po nasunutí kompletu na svoje miesto som v prednej časti vyvŕtal dierku, do ktorej som zalepil trubičku a celé som to zaistil proti posunutiu skrutkou do dreva. Po odskúšaní funkčnosti celého systému som SOP aj VOP potiahol Solartexom, osadil pánty, páky kormidiel, namontoval na trup a znova preskúšal  už aj s pripojenými tiahlami riadenia. Tiahla sú ukončené rozoberateľnými vidličkami. Po overení či sa nezmenilo ťažisko modelu som mierne posunul akumulátor dopredu a označil novú polohu. Pri tejto úprave nedošlo k znateľnému nárastu hmotnosti. Týmto článkom som chcel poukázať na ďalšiu možnosť ako vyriešiť demontovateľné chvostové plochy a tým zabrániť poškodeniu pri preprave.

 V prípade kolísania chvostových plôch do strán, je potrebné vyrobiť z preglejky cca.1,5mm hrubej a aspoň 15mm širokej základňu, ktorú prilepíme na trup pod chvostové plochy a znova vyrobíme otvory – diera a drážka.

 Fotografie budú pridané v sekcii FOTOGALÉRIA

 Ing. PETRILA Miroslav   


Úprava vysielača FUTABA na 2,4GHz firmy ASSAN.


Mx - 12 prestavba na 2,4GHz od firmy MZKService

 Pri častom lietaní, ako vonku tak aj v hale a pri neustálom strážení si obsadených kanálov frekvencie 35MHz som sa nakoniec rozhodol aj ja, že prejdem na ovládanie modelov pomocou 2,4GHz. Keďže som sa nevedel rozhodnúť, či si mám kúpiť novú aparatúru, alebo si zaobstarať niektorý z ponúkaných modulov, tak som dlho váhal. Nakoniec všetkému pomohla náhoda. Začiatkom roka sa v RC Revue objavil článok o novinke na trhu 2,4 GHz modulov zabudovateľných do vysielačov rôznych výrobcov, od firmy MZK servis. Po prečítaní článku a preštudovaní návodov na internetovej stránke výrobcu som sa rozhodol, že oslovím p. Kotrbu a objednám si univerzálny modul pod označením TWIN TxU s prijímačom TWIN 5 pre zabudovanie do vysielača MX12 od firmy GRAUPNER.  Keďže som mal osobné skúsenosti s prijímačmi vyrobenými touto firmou tak bolo rozhodnuté. Po dlhšom čakaní som sa konečne dočkal a TWINa som mal doma. Okamžite, po rozbalení balíka a prekontrolovaní obsahu som sa rozhodol že ešte dnes urobím montáž univerzálneho modulu do vysielača. Pripravil som si potrebné náradie a začal som s rozoberaním vysielača. Po odpojení akumulátora a demontáži zadného krytu som uvažoval ako to urobiť. Keďže som stále uvažoval o tom, že budem vysielač využívať aj v pôvodnej 35 MHz zostave, tak som hľadal miesto kam s novým modulom a ako vyriešiť pripojenie s možnosťou jednoduchého prepínania a programovania. Novú anténu a prepínač som chcel umiestniť tak, aby anténa nezavadzala a aby sa prepínač nedal svojvoľne prepnúť. Preto som anténu umiestnil nad anténu pôvodnú a prepínač na pravú stranu vedľa novej antény. Samotné pripojenie som urobil priamo na pôvodnom vysokofrekvenčnom module, kde som odstrihol plusový  červený vodič a biely signálový vodič na strednej pozícii konektora, tak ako ukazuje obrázok.

Odstrihnuté vodiče som prispájkoval na stredné kontakty páčkového prepínača. Vodiče z modulu TxU som prispájkoval na prepínač tak, aby pri polohe páčky prepínača smerom k anténe 2.4 GHz sa modul pripojil do činnosti. Mínusový vodič oboch modulov je pripojený na spoločný bod na pôvodnej doske a nie je potrebné ho prerušovať. Pre pripojenie pôvodného modulu 35 MHz som použil nové vodiče a pripojil ich na miesto odstrihnutých vodičov so strany plošného spoja a druhú stranu vodičov na zvyšné kontakty prepínača.  Takže po prepnutí prepínača je jasné ktorý so systémov je v činnosti. Ďalším, s čím som sa musel popasovať bolo pripojenie párovacieho konektora, keďže som nechcel neustále rozoberať kryt vysielača. Nebol problém ako to urobiť, ale kde umiestniť 3,5mm stereo konektor „JACK“. Nakoniec som sa rozhodol pre umiestnenie na ľavú stranu vedľa antén. JACK som prepojil pomocou trojžilového vodiča so starého serva na dosku modulu TxU na pripravené kontakty. Pri zapájaní stereo konektora je potrebné dávať pozor na polaritu aby nedošlo ku skratu a na pripojenie na kontakty, aby pri zasunutí párovacieho „MONO JACKu“ došlo k prepojeniu tých správnych kontaktov. Ak sa nám všetko podarilo tak nakoniec prekontrolujeme ešte raz celé zapojenie, očistíme spoje a môžeme pripojiť akumulátor. Pripravíme si prijímač, 4-článkovú sadu akumulátorov a párovacie konektory prijímača. Ďalej postupujeme podľa doporučenia výrobcu. V prípade, že si niekto chce pripojiť aj JETI box, tak prepojenie realizujte pomocou servokáblika a stereo JACK-om na druhej strane, ktorý sa zasúva do pripraveného konektora na ľavej strane vysielača.

Pri párovaní nezabudnime vsunúť MONO JACK do konektora na ľavej strane vysielača.

 Na priložených fotografiách je uvedený postup a použité súčiastky. Konektor a prepínač si zvolíme podľa dostupnosti súčiastkovej základne.

 

 


Výroba koncovky tiahla serva pre malé modely.

Pri stavbe malých lietadiel som sa zaoberal ako vyriešiť jednoducho a elegantne ovládanie kormidiel. Pri hmotnosti modelu okolo 100g je dôležité šetriť hmotnosť všade kde sa dá. Preto som po rôznych skúškach navrhol takéto riešenie. 

Veľmi často využívam pre ovládanie uhlíkové guľatiny o priemere do 1 mm, preto som potreboval vyriešiť aj  ich napojenie na páky riadenia kormidiel. Uhlíková guľatina má dobré vlastnosti pri prenose sily v tlaku a ťahu, ale nedá sa tvarovať a ohýbať. Na výrobu koncovky som využil tenký bowden o vnútornom priemere 1 mm.

Pripravíme si bowden, zdroj tepla – čajová sviečka, tenký medený drôt (taký aby nám vošiel ľahko do bowdenu o priemere cca. 0.6 mm) a uhlíkovú guľatinu o priemere podľa vnútorného priemeru bowdenu. Odrežeme si kúsok bowdenu, do vnútra vložíme medený drôt a začneme nahrievať nad plameňom do tej doby až je materiál vláčny. Potom ho mimo zdroja tepla natiahneme. Naťahujeme až do doby ochladenia a vytvorenia tenkej prostrednej časti. Po ochladení vyberieme medený drôt. Z jedného natiahnutia nám vzniknú dve koncovky, tým že rozrežeme polotovar na polovicu a patrične skrátime. Odskúšame vložiť uhlíkovú guľatinu do neťahanej časti a medený drôt do tenkej časti. Ak nám všetko pasuje tak zalejeme obidve strany sekundovým lepidlom. Po vyschnutí lepidla skrátime tenkú časť a ohneme do pravého uhla. Pripravíme si páku kormidla s navŕtanými dierkami podľa priemeru tenkej časti koncovky – v prípade potreby otvor upravíme. Tiahlo aj s koncovkou vsunieme do trupu smerom k servám, nasunieme do prilepených pák na kormidlách. Na druhej strane – strana serv – je možné použiť uchytenie nastaviteľné, alebo znova využijeme spôsob aký bol na pákach.

S týmito koncovkami mám veľmi dobré skúsenosti a aj v prípade havárie nedochádza k poškodeniu prevodov serv ani kormidiel s dôvodu relatívne mäkkého ukončenia.

V prípade vyskakovania koncovky z páky kormidla je možné prečnievajúcu časť jednoducho rukou ohnúť do tvaru „z“, lebo vložený drôt nám drží tvar.

 


MC-22 prerobený na 2x 2,4 GHz.

 

 Na základe požiadavky jedného môjho známeho som doplnil do vysielača MC - 22 Graupner dva nezávislé moduly 2,4GHz od firiem JETI a FrSky. Bola to trocha zvláštna požiadavka, ale pustil som sa do toho.

V prvom rade bolo potrebné vymyslieť akým spôsobom prepínať tri koncové stupne, tak aby to bolo jednoduché a bezpečné.

Po počiatočnej úvahe som zamietol páčkové prepínače,ktorých zapojenie bolo komplikované a aj neprehľadné. Použitie prepínačov "ISOSTAT" bolo síce jednoduché, ale pre ich veľkosť nereálne. Nakoniec vyhralo zapojenie s otočným prepínačom. Zapojenie je jednoduché a napotrebuje bližší komentár. Určíme si miesto pre umiestnenie prepínača - najlepšie niekde do strednej časti vysielača, navŕtame otvor, vyrobíme štítok a namontujeme prepínač. Je to jednoduché? Nie až tak, ako som si to predstavoval. V prvom rade potrebujeme určiť presnú polohu prepínača s dôvodu jeho veľkosti. Využil som plochu pod odlepeným štítkom s nápisom MC-22 na strednej časti pod anténou. Opatrne som odlepil štítok - je hliníkový a drží veľmi dobre. Pod štítkom som objavil otvor pôvodne určený pre konektor - žiak - učiteľ. Túto plochu som premeral a rozhodol som sa, že prepínač umiestnim presne v strede, ale od spodnej hrany cca. 9 mm. Navŕtal som  dieru podľa priemeru závitu prepínača, a namontoval som ho. Keďže prepínače sa nevyrábajú ako trojpolohové, tak som ho musel nastaviť pomocou špeciálnej podložky, dodávanej k tomuto účelu. Vyrobil som štítok s troma nadpismi a to: FrSky - 35MHz FMsss - DUPLEX, ktoré mi zároveň určujú aj polohu prepínača. Na ľavú a pravú stranu do pôvodných otvorov pre páčkové prepínače, som umiestnil antény jednotlivých systémov 2,4 GHz. Prepnutím prepínača do jednotlivých polôh je jasné, ktorý so systémov je pripojený. Upevnenie plošných spojov je znázornené na fotografiách. Na ľavú stranu som ešte vedľa antény namontoval tlačidlo a kontrolku LED systému FrSky, ktoré som z druhej strany prilepil tavným lepidlom.

 

Zapojenie prepínača koncových stupňov je na obrázku.