Demontovateľné chvostové plochy.
Počas rekonštrukcie modelu hydroplánu som uvažoval o úprave chvostových kormidiel na demontovateľné – dôvod, často poškodené pri preprave na letisko. Keďže som sa už pri stavbe historického vetroňa pokúsil o výrobu takýchto chvostových plôch, tak som si povedal že to vyskúšam aj na niečom inom.
Demontoval som prilepené chvostové plochy z laminátového trupu, strhol som starý poťah, prebrúsil balzovú kostru a kedže výškovka bola poškodená vyrobil som novú. Zlícoval som smerové a výškové kormidlo, nastavil uhly, zaistil som špendlíkami a pomocou vŕtačky a 2 mm vrtáka som zvŕtal obidva diely. Prečo 2 mm vrták? Pre zaistenie som pôvodne uvažoval použiť 2 mm bambusové kolíky, s tým že SOP bude pripevnená na pevno k VOP ako u predchádzajúceho modelu. Po pripevnení na trup ma napadlo vyrobiť systém uchytenia, aký sa používa na upevnenie poličky na stenu – diera s drážkou, a nasúvať celý komplet. Pripravil som si plastové skrutky o priemere 3 mm (s dôvodu hrúbky SOP 5 mm) a plastové matice. Matice boli široké a musel by som ich upravovať preto som sa rozhodol nahradiť matice preglejkou, ktorú som nalepil na spodnú časť SOP a narezal závit M3 pre dve skrutky. Na skrutky som nasunul odrezky s bowdenu o vnútornom priemere 3mm a dĺžke podľa hĺbky zapustenia do trupu – hrúbky steny, hrúbky VOP a hrúbky základného nosníka SOP až po preglejku. Trubičky ktoré sme nasunuli na skrutky prilepíme do SOP po potiahnutí fóliou. Do trupu som vyvŕtal otvor podľa priemeru hlavičky plastovej skrutky, vyrobil drážku o šírke plastovej trubičky nasunutej na skrutku a dĺžke odpovedajúcej maximálnemu zasunutiu VOP na trup. Poskladal som celý komplet SOP a VOP , nasunul do vyrezaných zárezov a vyskúšal pevnosť. V prípade že sa komplet hýbe vyberieme ho von, vyskrutkujeme plastové skrutky a skrátime trubičky - pribrúsením. Tento postup opakujeme až nám chvostové plochy sedia na celej ploche trupu rovnomerne a nie je cítiť voľný pohyb do strany. V prípade že by niekto nebol spokojný s uchytením pomocou plastových skrutiek, môže použiť aj kovové. Po nasunutí kompletu na svoje miesto som v prednej časti vyvŕtal dierku, do ktorej som zalepil trubičku a celé som to zaistil proti posunutiu skrutkou do dreva. Po odskúšaní funkčnosti celého systému som SOP aj VOP potiahol Solartexom, osadil pánty, páky kormidiel, namontoval na trup a znova preskúšal už aj s pripojenými tiahlami riadenia. Tiahla sú ukončené rozoberateľnými vidličkami. Po overení či sa nezmenilo ťažisko modelu som mierne posunul akumulátor dopredu a označil novú polohu. Pri tejto úprave nedošlo k znateľnému nárastu hmotnosti. Týmto článkom som chcel poukázať na ďalšiu možnosť ako vyriešiť demontovateľné chvostové plochy a tým zabrániť poškodeniu pri preprave.
V prípade kolísania chvostových plôch do strán, je potrebné vyrobiť z preglejky cca.1,5mm hrubej a aspoň 15mm širokej základňu, ktorú prilepíme na trup pod chvostové plochy a znova vyrobíme otvory – diera a drážka.
Fotografie budú pridané v sekcii FOTOGALÉRIA
Ing. PETRILA Miroslav